Friday, January 25, 2013

before you do something !






“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

girls !












“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

11 painful things







“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

Wednesday, January 09, 2013

do you believe that there are no accidents in life?







“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

Tuesday, January 08, 2013

Kunfayakun



Assalamualaikum..

Dalam surah Yasin terang-terang disebut ttg ayat ini..Kunfayakun..“Jadilah !” maka terjadilah ia..(dlm ayat 82)
Walau seberapa banyak hal kita rancangkan atas dunia ni, tapi bila Allah dah tulis mcm tu, mcm tulah jadinya..tak boleh nak repeat2x dah, nak mintak tukar ke, mmg dah mcm tu..dah tak boleh buat apa dah.
Betul tak?
Tapi, tak salah kita nak merancang apa-apapun..mmg itu dah fitrah kita..merancang kehidupan kita atas dunia ni..dan yang selebihnya kita serahkan pada Allah..hanya Dia sahaja yg tahu yg mana baik yg mana buruk untuk kita semua..
Betul kan?
Begitulah hidup ni..
siapa yg tak kecewa bila apa yg kita rancangkan selama ini tiba-tiba tak menjadi..habis segala penat lelah kita selama ni…tapi dah Allah tetapkan macam tu..apa lagi yg boleh kita buat..redha  dan tawakkal jelah..
betul tak?
Tapi kalau akal fikiran kita, iman kita ni tak berapa nak betul sgt, mmg habislah…tu sampai ada antara kita yg buat tindakan bodoh tu..ada yg bunuh diri lah, bunuh org lain lah, merompak sana, mencuri sini, maki hamun org lain tak tentu pasal..tulah yg jadinya..
Betul tak?
Tak sudah jgk kan?
Jadi apa yg patut kita buat adalah sentiasa berfikiran +ve...walauapapun yg berlaku dlm hidup kita pasti ada sebab dan hikmahnya...sabar dan terima kenyataan dgn apa yg dah berlaku..mmg ia tak mudah..tapi kalau kita tak usahakan macamana ia nak menjadi..malah kita sebenarnya akan jadi manusia yg lebih ikhlas, kuat dan tabah..
Jadi buat apa kita nak buat benda yg bukan2 yg confirm2 akan memudaratkan diri kita sendiri malah org sekeliling kita jgk..tak mendatangkan apa2 kebaikan pun..bukannya boleh selesaikan masalah atau bagi balik apa yg kita nak tu..kan?
Percayalah..
Disebalik hujan yg Allah turun kan pada kita pasti akan ada pelangi yg sungguh indah..
Betul kan?



“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)