Sunday, December 18, 2011

Bilamana kita patut hargai apa yg kita cyg



Assalamualaikum..

Bahagianya bile kita jatuh cinta kan?
Rase hati yg berbunga2..semuanya terasa indah…hari2 senyum jer memanjang..hati tengah bahagia lah katakan..he3
Tapi..bila semakin lama kita menyulam cinta, makin banyak cabaran, makin banyak dugaan yg akan kita hadapi..
Antara kita sedar atau tidak jer.
Setiap org pasti akan rasa mcm ni kan:
  •           Dia mencintai aku dgn sepenuh hati die, confirm lah die x kan tinggalkan aku.
  •         Aku dgn die dah berjanji sehidup semati, jadi tak perlulah aku nk risau ttg die..die x kan curang dgn akulah.
  •         Dia ckp die syg aku sgt2..aku suruh apa pun die sanggup buat. Tu yg seronok tu.
  •         Aku dgn die kan dah jadi pasangan kekasih, so die mestilah dgr ckp aku jer. Aku ada hak nak control die kan.
  •        Die kan bakal jadi suami/isteri aku.jadi mesti die tak kisah perangai aku mcmana pun. Terutamanya sifat aku yg manja2 ni.

Salah sebenarnya anggapan kita kalau mcm tu..
Kita kat dunia ni x kan ada satu pun yg akan kekal buat selama-lamanya.
(Cuma mat saleh tu jer yg senget sikit sbb usaha jgk cari ubat utk buat mereka hidup selamanya…ish3..dlm discovery channel ada sal ni).
Malah x kan ada manusia yg sempurna pun antara kita semua ni..
Tapi biasalah manusia..mesti nak kan kesempurnaan dlm hidup..sy pun pernah berfikir mcm tu..
Tapi, bila dah semakin besar, semakin pandai berfikir…
Sy mula sedar..siapa kita utk meminta-minta sesuatu yg bkn hak milik kita?
Apa hak kita utk memaksa, demand dlm semua perkara..
Kita seharusnya redha..bersyukur…terima dgn hati yg ikhlas terhadap apa yg Allah dah anugerahkan kat kita selama kita hidup ini.
Mmg betul kita harus berusaha utk mendapatkan sesuatu..
Tapi kalau usaha kita itu bkn tuk kebaikan, apa guna kan?

(apalah sy melalut ni..ish3..sy pun dah pening..ha3)
Ok2..moral of the story yer.. (Sebenarnya sy nak ckp ni jer:) hihi

Hargailah apa yg anda dah ada, apa yg anda dah lepaskan dlm hidup anda sebelum2 ni, dan apa yg anda akan dapat pada mase hadapan nanti.
Bila sekali anda kehilangan nya, anda mungkin akan menyesal seumur hidup anda..
Terimalah mereka dgn ikhlas, redha & penuh kesyukuran..
insyaAllah, hidup anda akan lebih bahagia.
Nobody’s perfect kan.
Mereka Cuma dtg sekali jer..xkan ada dua kali..
So, jgn pening2 k…
Cintailah, sayangilah mereka dgn sepenuh hati..
Hargailah mereka..
Kalaupun mmg jodoh itu bkn milik kamu..
Jgn sesekali pernah menyesalinya..
Anggap lah ia satu anugerah yg cukup bernilai buat anda..

Nota kaki: Berdoa moga kasih syg yg dibina x kan hancur musnah hanya krn sikap –ve diri sendiri….amin...


“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

No comments:

Post a Comment