Wednesday, June 15, 2011

perlunya rasa bersyukur itu

kita sebagai umat Islam mmg perlu untuk sentiasa merasa bersyukur kan..

tapi..x semua bersifat macam tu..

kita sepatutnya bersyukur sbb kita tinggal dlm negara yg cukup semuanya..

x ada yg kurang pun kat tempat kita ni kan..

sbb tulah ada antara kita yg x pernah nak rasa bersyukur dgn apa yg kita dah ada sekarang..

sehinggakan ada yg nak rosak kan apa yg kita ada sekarang dgn buat perkara2 yg boleh memecahkan keharmonian kita semua sekaligus membuatkan negara kita same mcm negara2 lain yg tengah bergolak sekarang ni..

tepuk dada tanya hati..

apakah itu yg kita nak?

apakah itu yg kita mahukan tuk masa depan anak2 kita?

jadi..bersyukur lah dgn apa yg kita ada..

berhentilah dari buat benda2 bodoh yg x kan bawa apa2 faedah pun tuk diri korang..apatah lagi tuk semua org..

kalau rase hati tu dah mmg gelap dah, dah mmg x ada perasaan sgt,

cubalah tengok rakyat2 kat negara2 yg tgh bergolak tu..

tengok gambar pun dah rase tersentuh dah hati ni..inikan pulak kalau kita sendiri yg mengalaminya..
(org2 yg x ada hati & perasaan mugkin x kan rasa semua tu)

bayangkanlah kalau kita yg berada di tempat mereka..

makan x pernah cukup, terpaksa berebut mati-matian hanya kerana sebutir nasi, tempat tinggal pun x ada..

ya Allah...sengsaranya hidup mereka semua..

tapi, kenapa kita masih belum bersyukur?

makan nasi pun membazir..buang mcm tu jer..apatah lagi benda lain..

jadi..

renung2kan dan selamat beramal lah semua yer..

apa2pun, fikir dulu sebelum buat sesuatu..

don't do something just for your own good

(Allah lihat apa yg kita buat..percayalah..)






ada satu badan antarabangsa yg bergabung tenaga tanpa mengira kaum dan agama yg berusaha tuk membantu dan membela nasib mereka semua..

Islamic Relief...berpusat di U.K..


berangan2 nk jadi salah seorg sukarelawan mereka..
hehehe..insyaAllah...

kat Malaysia pun ada cawangan die tau..





“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

2 comments:

  1. teringin nak jadi sukarelawan
    cuba tak tau caranya macamana

    ReplyDelete
  2. erm...mcmana erk?cuba try masuk kat laman web kat atas tu..hehehe..mana tahu ada informasi sal nk jadi sukarelawan ni..

    apa2pun, terima kasih sbb punyer keinginan yg baik mcm tu..hehehe..

    ReplyDelete