Sunday, May 22, 2011

Menantu yg baik



Saya tahu, bkn senang nk jadi seorg menantu yg baik.
Org mungkin akn kata yg saya x pernah melalui semua itu lg, jadi senanglah sy nk kata @ komen apa2..betul x?
Tapi, bagi sy, saya jadikan ini sebagai panduan utk sy pada mase hadapan krn insyaAllah, sy akn melalui semua itu jgk suatu hari nanti..
Saya hidup dlm family yg cukup besar..
Jadi, mcm2 ragam2, situasi yg boleh sy lihat..
Mungkin mase kecik2 dulu, sy x faham apa erti kehidupan..
Tapi, bile umur dah semakin mencecah 26 ni, sy semakin faham..
Bagi sy, perkahwinan bkn sekadar ikatan antara dua hati, tapi ia jgk melibatkan ikatan dan penyatuan antara dua keluarga..
Islam sendiri menggalakkan silaturahim antara kita kan..
Jadi, dgn perkahwinan itu sendiri membawa kepada satu ikatan silaturahim antara dua keluarga…sekaligus memperkuatkan lagi ikatan antara kita..
Perkahwinan jg bkn sekadar untuk berkahwin dgn die semata2..tp, dgn family die jgk..
Sbb tu org tua2 ckp, nk ambik hati anak, kenalh ambik hati org tua nya dulu..betul x?
Kalau dulu, kita selalu dgr cerita ttg mertua yg garang, x berhati perut, selalu buli menantu dan mcm2 lg lah..
Tapi sekarang, dah terbalik pulak..menantu pulak buat perangai mcm ‘hantu’..
Menantu zaman sekarang langsung x hormat family mertua, nak balik rumah mertua pun susah..seolah2 dah x ada ikatan disitu..yg die ada Cuma ikatan antara die dgn suami@isterinya sahaja..
Mcm yg sy ckp tadi lah..kita berkahwin bkn dgn die sahaja..tp seluruh family die..jadi, mestilah kita kena bersikap adil dgn kedua2 belah pihak..betul x?
Walau x suka sgt sekali pun dgn family mertua kita tu, sekurang2nya hormat lah sikit..mertua kita tu dah mcm mak n ayah kandung kita dah tu..kalau kita derhaka kat mereka, samalah mcm kita derhaka kat org tua kita sendiri..na’uzubillah..
Oleh itu, sama2 lah kita renungkan..jadikan pedoman dlm diri kita..x kiralah yg dah berkahwin @ x..
Jgn runtuhkan satu ikatan yg bkn senang kita nk bina itu…
Peace no war..O+O

“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

No comments:

Post a Comment