Saturday, March 26, 2011

Bile mase itu dah sampai..



Kite x tahu bile kite akn mati..
Dan saya yakin, kalau lah kite sume tahu tarikh kite akn mati, tentulah huru hara dunia kn?...sbb tu Allah merahsiakan semua itu dari kita..
Kadang2…terdetik jgk dlm hati ni..
Kalau lh saya mati..dlm keadaan yg masih belum  bersedia..apa yg akn berlaku agak2 nya?...
Berjujuran air mata ni mengalir bile memikirnya…Allahuakhbar…
Terutamanya bile mengenangkan family saya..
Apa yg akn berlaku pada mereka?..bolehkah mereka menerima kehilangan saya?..
Lebih2 lg, saya masih belum sempat membalas budi mak dgn ayah saya…
Tapi, yg paling penting adlah amalan2 kita…cukup dah ke amalan2 kita kt dunia ni?...mcmana pulak dgn dosa2 kita?...
subhanaAllah…
tapi…mcm tulah..antara kita sedia ke x…Malaikat Jibril ttp dtg mencabut nyawa kite bile dah tiba masenya..wallahuallam..
p/s: kat bawah ni saya sertakan sebuah kisah yg saya pon x tahulah dpt kt ane..apa2 pon moga ianya boleh dijadikan pedoman utk kite sume..insyaAllah..

Seperti biasa, setelah pulang dari pejabat dan tiba di rumah,  saya terus duduk berehat disofa sambil melepas penat. Sepertinya. saya sangat malas untuk membersihkan diri dan menunaikan solat.
Sementara anak2 & isteri sedang berkumpul diruang tengah. Dalam keletihan tadi. saya disegarkan dengan adanya angin dingin
sepoi2 yan
g menghembus tepat di muka ku.
Selang beberapa lama seorang yang tak tampak mukanya berjubah putih dengan tongkat ditangannya tib
a2 sudah berdiri di depan mata.
saya sangat terkejut dengan kedatangannya yang tiba2 itu. Sebelum sempat bertanya..... siapa dia... tiba2 saya merasa dada ku sesak...sukar untuk bernafas....namun saya berusaha untuk tetap menghirup udara seperti biasa.Yang saya rasakan waktu itu ada sesuatu yang berjalan pelan2 dari dadaku...... terus berjalan.....kekerongkongku.... sakittttt
tttt........sakit......rasanya.
Keluar airma
taku menahan rasa sakitnya,....
Oh Tuhan apa yang telah berlaku pada diriku.....Dalam keadaan yang masih sukar bernafas tadi, benda tadi terus memaksa untuk keluar dari tubuhku...kkhh......... khhh
h..... kerongkonganku berbunyi.
Sakit rasanya, amat teramat sakit..... Seolah tak mampu saya menahan benda tadi...Badanku gementar... peluh keringat meluncur deras....mataku terbelalak..... air mataku seolah tak berhenti.Tangan & kakiku kejang2 sedetik setelah benda itu meninggalkan. saya. saya melihat benda tadi dibawa oleh lelaki misteri itu... pergi... berlalu begitu saja.... hilang dari pandangan.

Namun setelah itu......... saya merasa saya jauh lebih ringan, sihat, segar, cerah... tidak seperti biasanya. saya hairan... isteri & anak2  ku yang sedari tadi ada diruang tengah, tiba2 terkejut berhamburan ke arahku.. Di situ saya melihat ada seseorang yang terbujur kaku ada tepat di atas sofa yang kududuki tadi. Badannya dingin kulitn
ya membiru. Siapa dia???????...
Mengapa anak2 & isteriku memeluknya sambil menangis...mereka menjerit... hysteria terlebih isteriku seolah tak mahu melepas
kan orang yang terbujur tadi...
Siapa dia.............???????? Betapa terkejutnya saya ketika wajahnya dibalikkan. Dia........ dia....... dia mirip dengan saya.... ada apa
ini Tuhan...????????
saya cuba menarik tangan isteriku tapi tak mampu..... saya cuba pula merangkul anak-anakku itu sambil menjelaskan bahawa itu
bukan saya. saya cuba jelaskan kalau saya ada di sini.. saya mulai berteriak..... tapi mereka seolah tak mendengarkan saya. Seolah mereka tak melihatku... Dan mer
eka terus-menerus menangis....
saya sedar.. saya sedar bahawa lelaki yang misteri tadi telah membawa rohku. saya telah mati... saya telah mati. saya telah meninggalkan mereka .. tak kuasa saya menangis...berteriak......saya tak kuasa melihat mereka 
menangisi mayatku.
saya sangat sedih.. selama hidupku belum banyak yang kulakukan untuk membahagiakan mereka. Belum banyak yang telah kulakukan untuk membimbing mereka. Tapi waktuku telah habis....... masaku telah terlewat........ saya sudah dikembalikan pada saat saya terduduk di sofa s
etelah penat seharian bekerja.
Sungguh, bila saya tahu saya akan mati. saya akan membahagi waktu bila harus bekerja
, beribadah, untuk keluarga dll.
saya menyesal saya terlambat menyedarinya. saya mati dalam keadaan belum Solat.
Oh Tuhan, JIKA kau inginkan keadaanku masih hidup dan masih bisa membaca E-mail ini sungguh saya amat sangat bahagia. Karena saya MASIH mempunyai waktu untuk bersimpuh, mengakui segala dosa & berbuat kebaikan sehingga bila maut menjemputku kelak saya telah berada pada keadaan yang lebih bersedia.
P/s: apakah kita sentiasa menghisab amalan pada
setiap detik yang berlalu..???
sama-sama renungkan.....

“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

No comments:

Post a Comment