Saturday, March 26, 2011

Bile mase itu dah sampai..



Kite x tahu bile kite akn mati..
Dan saya yakin, kalau lah kite sume tahu tarikh kite akn mati, tentulah huru hara dunia kn?...sbb tu Allah merahsiakan semua itu dari kita..
Kadang2…terdetik jgk dlm hati ni..
Kalau lh saya mati..dlm keadaan yg masih belum  bersedia..apa yg akn berlaku agak2 nya?...
Berjujuran air mata ni mengalir bile memikirnya…Allahuakhbar…
Terutamanya bile mengenangkan family saya..
Apa yg akn berlaku pada mereka?..bolehkah mereka menerima kehilangan saya?..
Lebih2 lg, saya masih belum sempat membalas budi mak dgn ayah saya…
Tapi, yg paling penting adlah amalan2 kita…cukup dah ke amalan2 kita kt dunia ni?...mcmana pulak dgn dosa2 kita?...
subhanaAllah…
tapi…mcm tulah..antara kita sedia ke x…Malaikat Jibril ttp dtg mencabut nyawa kite bile dah tiba masenya..wallahuallam..
p/s: kat bawah ni saya sertakan sebuah kisah yg saya pon x tahulah dpt kt ane..apa2 pon moga ianya boleh dijadikan pedoman utk kite sume..insyaAllah..

Seperti biasa, setelah pulang dari pejabat dan tiba di rumah,  saya terus duduk berehat disofa sambil melepas penat. Sepertinya. saya sangat malas untuk membersihkan diri dan menunaikan solat.
Sementara anak2 & isteri sedang berkumpul diruang tengah. Dalam keletihan tadi. saya disegarkan dengan adanya angin dingin
sepoi2 yan
g menghembus tepat di muka ku.
Selang beberapa lama seorang yang tak tampak mukanya berjubah putih dengan tongkat ditangannya tib
a2 sudah berdiri di depan mata.
saya sangat terkejut dengan kedatangannya yang tiba2 itu. Sebelum sempat bertanya..... siapa dia... tiba2 saya merasa dada ku sesak...sukar untuk bernafas....namun saya berusaha untuk tetap menghirup udara seperti biasa.Yang saya rasakan waktu itu ada sesuatu yang berjalan pelan2 dari dadaku...... terus berjalan.....kekerongkongku.... sakittttt
tttt........sakit......rasanya.
Keluar airma
taku menahan rasa sakitnya,....
Oh Tuhan apa yang telah berlaku pada diriku.....Dalam keadaan yang masih sukar bernafas tadi, benda tadi terus memaksa untuk keluar dari tubuhku...kkhh......... khhh
h..... kerongkonganku berbunyi.
Sakit rasanya, amat teramat sakit..... Seolah tak mampu saya menahan benda tadi...Badanku gementar... peluh keringat meluncur deras....mataku terbelalak..... air mataku seolah tak berhenti.Tangan & kakiku kejang2 sedetik setelah benda itu meninggalkan. saya. saya melihat benda tadi dibawa oleh lelaki misteri itu... pergi... berlalu begitu saja.... hilang dari pandangan.

Namun setelah itu......... saya merasa saya jauh lebih ringan, sihat, segar, cerah... tidak seperti biasanya. saya hairan... isteri & anak2  ku yang sedari tadi ada diruang tengah, tiba2 terkejut berhamburan ke arahku.. Di situ saya melihat ada seseorang yang terbujur kaku ada tepat di atas sofa yang kududuki tadi. Badannya dingin kulitn
ya membiru. Siapa dia???????...
Mengapa anak2 & isteriku memeluknya sambil menangis...mereka menjerit... hysteria terlebih isteriku seolah tak mahu melepas
kan orang yang terbujur tadi...
Siapa dia.............???????? Betapa terkejutnya saya ketika wajahnya dibalikkan. Dia........ dia....... dia mirip dengan saya.... ada apa
ini Tuhan...????????
saya cuba menarik tangan isteriku tapi tak mampu..... saya cuba pula merangkul anak-anakku itu sambil menjelaskan bahawa itu
bukan saya. saya cuba jelaskan kalau saya ada di sini.. saya mulai berteriak..... tapi mereka seolah tak mendengarkan saya. Seolah mereka tak melihatku... Dan mer
eka terus-menerus menangis....
saya sedar.. saya sedar bahawa lelaki yang misteri tadi telah membawa rohku. saya telah mati... saya telah mati. saya telah meninggalkan mereka .. tak kuasa saya menangis...berteriak......saya tak kuasa melihat mereka 
menangisi mayatku.
saya sangat sedih.. selama hidupku belum banyak yang kulakukan untuk membahagiakan mereka. Belum banyak yang telah kulakukan untuk membimbing mereka. Tapi waktuku telah habis....... masaku telah terlewat........ saya sudah dikembalikan pada saat saya terduduk di sofa s
etelah penat seharian bekerja.
Sungguh, bila saya tahu saya akan mati. saya akan membahagi waktu bila harus bekerja
, beribadah, untuk keluarga dll.
saya menyesal saya terlambat menyedarinya. saya mati dalam keadaan belum Solat.
Oh Tuhan, JIKA kau inginkan keadaanku masih hidup dan masih bisa membaca E-mail ini sungguh saya amat sangat bahagia. Karena saya MASIH mempunyai waktu untuk bersimpuh, mengakui segala dosa & berbuat kebaikan sehingga bila maut menjemputku kelak saya telah berada pada keadaan yang lebih bersedia.
P/s: apakah kita sentiasa menghisab amalan pada
setiap detik yang berlalu..???
sama-sama renungkan.....

“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

Apa yg akn berlaku bile kite kehilangan org2 yg kita sayang??



Soalan ni mmg subjektif…
Tp saya yakin, semua org punya 1 jawapan yg same…iaitu kehilangan..
Betul x?
Kita akn berasa betul2 kehilangan..rase kosong jiwa ni..
Itulah yg berlaku bile kita x menghargai org2 yg kite sayang..
Bile kita dah kehilangan die, kita akn berasa betul2 menyesal..
Betul x?
Tapi..bile org yg kita syg tu pergi dan x kn kembali lg (meninggal) tentulah
Perasaan kehilangan itu akn lebih terasa..
Betul x?
Terus terang saya ckp, yg saya x pernah rase kehilangan seperti ini..
Bile org yg kita syg pergi meninggal kita buat selama2nya..
Cuma pernah sekali tu, saya rase sikit bile atok meninggal..
Tp sbb saya x rapat sgt dgn die, jd perasaan tu x lah terasa sgt..
Cuma kdg2 tu, teringat n..rindu jgk dkt die…
Tp..saya boleh bayangkan mcmana rasenya bile kita kehilangan org yg betul2 kita sayang..
Hari tu, saya ada tengok filem mat saleh ni..hehehehe..
Tajuk die Ps I love you (2007)..mmg ada moral of the story lah dlm cite ni..
kisah nya ttg suami isteri yg asyik sgt bergaduh..
tp si suami ni ttp sabar, ttp sayang kn si isteri..
dan tiba2 si suami meninggal kerana kanser..
mmg sedih giler la bile tgk pompuan tu lepas suami die x ada..
yg paling sedih bile suami die tinggalkan surat2 kat die..
nak tunjuk betapa suami die tu betul2 syg kan die..
jadi..moral of story kt sini…hargailah org2 yg kita syg..
sbb bile sekali die pergi, die  xkn mungkin akn kembali lg dlm hidup kita..
manfaatkan mase yg ada ni dgn sebaik2nya..
wallahualam…

“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

Tuesday, March 01, 2011

I’m off

Assalamualaikum..

Bkn sbb sy dah penat..
Bkn jgk sbb sy dah bosan..
Cuma ingin berehat kejap..
Blog kadang2 boleh buat kite penat..
Sy percaya ttg tu..
Patut lah ramai bloggers yg dah x nk go on lg..
Erm…
Apa2 pon, pnjg umur kite jumpa lgJ..insyaAllah..
Sy akn Doakan kesejahteraan sume org..
Amin…

“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

kecantikan abadi



Assalamualaikum…

“Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya(Hamka)”
“Yang meninggikan darjat seseorang ialah akal dan adabnya, bukan asal keturunannya(Aristotle)”
“Adab dan sopan itu lebih penting daripada makan dan minum(Aristotle)”
“Mahkota adab dan sopan santun lebih tinggi nilainya daripada mahkota yang bertahtakan ratna dan mutu manikam(Budiman)”
“Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras(Hamka)”
“Bertambah kuat kepercayaan kepada agama, bertambah tinggi darjatnya di dalam pergaulan hidup, dan bertambah naik tingkahlaku dan akal budinya(Hamka)”
“Pergaulan mempengaruhi didikan otak. Oleh itu, untuk kebersihan jiwa hendaklah bergaul dengan oarang-orang beradab dan berbudi mulia yang dapat kita kutip manfaatnya(Hamka)”

Org2 terkemuka ni pon suke bercakap ttg adat..
Tp, org2 kite yg sememangnya dah Islam ni mcmana?????
Sedih bile tgk adat sopan org melayu kite skrg ni..
Yg ‘junior’ kurang ajar dgn yg ‘senior’..
Yg muda kurang ajar dgn yg tua..
Pendek kate gak, mmg kurang ajar lah..
Seolah2 langsung x di ajar mcmana nak beradap sopan kot…
Sepatutnya, kite malu tgk kaum2 lain yg pandai mcmana nk menghormati org lain..
Kite ni yg mmg dah terkenal dgn adat2 melayu yg tinggi, x hormat org lain..
X ke memalu kan tu..
Jadi, kepada yg masih muda tu, renung2kan lah..
Ingt lah, bile kite dah tua nnti, org lain akn buat kat kite balik..
Percayalah..

(p/s: maaf kalu ada yg terasa..kalu ada yg terasa tu, mknanya tulisan sy ni mmberi kesan lah knJ…peace no war k..renung2kan dan selamat beramal..)


“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)