Tuesday, March 01, 2011

kecantikan abadi



Assalamualaikum…

“Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya(Hamka)”
“Yang meninggikan darjat seseorang ialah akal dan adabnya, bukan asal keturunannya(Aristotle)”
“Adab dan sopan itu lebih penting daripada makan dan minum(Aristotle)”
“Mahkota adab dan sopan santun lebih tinggi nilainya daripada mahkota yang bertahtakan ratna dan mutu manikam(Budiman)”
“Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras(Hamka)”
“Bertambah kuat kepercayaan kepada agama, bertambah tinggi darjatnya di dalam pergaulan hidup, dan bertambah naik tingkahlaku dan akal budinya(Hamka)”
“Pergaulan mempengaruhi didikan otak. Oleh itu, untuk kebersihan jiwa hendaklah bergaul dengan oarang-orang beradab dan berbudi mulia yang dapat kita kutip manfaatnya(Hamka)”

Org2 terkemuka ni pon suke bercakap ttg adat..
Tp, org2 kite yg sememangnya dah Islam ni mcmana?????
Sedih bile tgk adat sopan org melayu kite skrg ni..
Yg ‘junior’ kurang ajar dgn yg ‘senior’..
Yg muda kurang ajar dgn yg tua..
Pendek kate gak, mmg kurang ajar lah..
Seolah2 langsung x di ajar mcmana nak beradap sopan kot…
Sepatutnya, kite malu tgk kaum2 lain yg pandai mcmana nk menghormati org lain..
Kite ni yg mmg dah terkenal dgn adat2 melayu yg tinggi, x hormat org lain..
X ke memalu kan tu..
Jadi, kepada yg masih muda tu, renung2kan lah..
Ingt lah, bile kite dah tua nnti, org lain akn buat kat kite balik..
Percayalah..

(p/s: maaf kalu ada yg terasa..kalu ada yg terasa tu, mknanya tulisan sy ni mmberi kesan lah knJ…peace no war k..renung2kan dan selamat beramal..)


“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

No comments:

Post a Comment