Tuesday, April 13, 2010

final exam..semester 3..mei 2010..



nak dekat final dah..
jadi kena stop la bukak laptop ni..hehehehe..
buat sementara waktu jer.

start paper 22/4/2010 *** pagi-CTU ptg-islamic entrepreneur
pah tu 25/4/2010 *** ptg-research methadology ( subject killer..huhuhu)
pah 29/4/2010 *** ptg jgk-monetary economic ( yg ni pun susah gak..)
last paper 7/5/2010 *** ptg-usul fiqh

gap byk gak antara paper eco dgn usul fiqh..hehehe..gi derak dulu la time tu:)

erm...moga result sem ni lg baik dr yg sem  lepas punyer..huhuhuhuhu..
mana tahu dapat result gempak sem ni..hehehe..amin...insyaAllah..

jd kena study sungguh2 ni...hehehe..
moga segala ilmu yg aku dapat selama ni di berkati...amin..
stdy2 gak, tapi doa tu jgn lupe.:)
kiter cuma merancang, Tuhan yg tentukan semua kan:)
may Allah bless me and also my frens.

kepada kawan2 yg tersayang..
good luck erk..wak elok2 exam nnti..
kepada kak wani, jue, anis, sue, rani, ina, ain n kawan2 yg lain, chayok!!!

c u next time:)
assalamualaikum..



“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

kisah sebatang pensel



Kisah Sebatang Pensel::.
"Budaya yang baik kita jejaki,budaya yang sebaliknya kita sanggahi"

Apa yang ingin saya ceritakan adalah hanya kisah sebatang pensil.Kisah ini diceritakan oleh seorang sahabat saya yang menuntut di luar negara.Jika dilihat,ia hanya cerita sebatang pensil ia tidak membawa erti apa apa,tetapi kerana sebatang pensil inilah dia berjaya menjadi antara pelajar terbaik di Universitinya setanding dengan warga asing.

Pada hari pertamanya di kelas,mereka disuruh oleh pensyarahnya untuk menulis sebuah essei bertajuk sebatang pensil.Kalau nak fikirkan,tak masuk akal bila kita masuk U,nak kena buat essei mcm ni.Sebatang pensil?apa yang ingin kita ceritakan?lainlah kalau sebatang sungai di Batu Pahat atau Sebatang jalan di Kuala Kangsar.Banyak benda kita boleh ceritakan.Tapi,pensyarah tersebut hanya mahu dia dan rakan sekelasnya yang kebanyakkannya terdiri dari pelajar tempatan di situ menulis sebuah essei mengenai sebatang pensil.Oleh kerana pensyarah sudah arahkan,kenalah ikut kemahuannya.Kawan saya ni sejenak berkata di dalam hati"lebih 15 000 km aku datang nak belajar,cuma nak kena buat pasal pensil je"itu getusan hati dia ketika itu.Dan Essei itu dijadikan tugasan.

Pada hari submiit assignment,dia menjangkakan kertas kerja seperti itu mungkin hanya memerlukan tidak lebih 5 helai kertas.Begitu juga kawan kawannya.

Tapi,apa yang mengejutkan,bangsa bangsa asing yang berambut perang ni,menghantar essei seperti sebuah tesis yang lebih dari 50ms.Malah dengan kertas kajian yang lengkap,gambar,video malah ada yang ke kilang.Dan ia begitu mengejutkan pelajar pelajar Asia terutama dari Malaysia.Bukan seorang dua berambut perang yang buat perkara yang sama,malah keseluruhan.Dan ketika itu,rakan saya hanya mampu berdiri,tersenyum malu menyerahkan kertas kerjanya"Sebatang Pensil".Begitu juga mereka yang sefikiran sepertinya.Tidak ada gelak dari mereka lagi,malah pensyarahnya tersenyum sinis menyambut kertas kerjanya.

Apa yang ingin saya sampaikan,ialah budaya.Budaya orang barat yang serius di dalam apa sahaja perkara walaupun hanya dengan sebuah essei remeh seperti sebatang pensil.Mereka serius bekerja,melakukan apa sahaja dan kerana itu,mereka berjaya mendominasi dunia.Ada sebahagian dari kita tidak sedar betapa pentingya kita mengikut budaya seperti ini.Serius dan bersungguh sungguh membuat apa jua perkara.Jangan sekali lakukan dengan sambil lewa dan tidak begitu mengambil berat dengan apa yang kita lakukan.Saya bukan ingin menjunjung mereka,tetapi budaya mereka ini baik untuk kita ikuti jika kita ingin jadi muslim yang begitu berjaya.Dan kawan saya telah buktikannya.Kejadian itu menjadikan dia
sedar bahawa ada budaya dari mereka ini yang boleh kita sandarkan di dalam diri.Dan dia ikut dan lakukan perkara yang sama.Kerana itu,dia bersyukur dia berjaya meletakkan dirinya di kalangan mereka yang terbaik.

Jika ada teladan kita ambil,jika tidak,anggaplah ia sebuah kenangan yang diceritakan kepada saya.Dan budaya ini juga membantu saya menjadi seorang yang antara yang terbaik.

"Tuhan tidak akan mengubah nasib sebuah kaum itu jika dia tidak berikhtiar untuk mengubah dirinya"


Individu yang dimaksudkan kini bekerja di sebuah firma komunikasi di US dan akan menyambut pelajarannya MA di Massachusets Inst.Tech.

p/s: sebuah cerita drpd seorang hamba Allah..


“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

BAGAIMANA MEMBENTUK AKHLAK

1. Berguru dengan guru yang mampu mendidik anda. Guru itu mestilah seorang yang bersih hatinya dan mantap agamanya. Beliau mampu melihat kelemahan yang ada pada diri anda dan mampu memberikan petunjuk tentang cara untuk memperbaiki dan mengubati kelemahan itu.

2. Berkawan dengan seorang yang baik lagi mantap agamanya. Sahabat anda itu boleh membantu anda untuk memperbaiki akhlak dan anda perlu menerima teguran ikhlas darinya. Inilah jalan yang pernah dilalui oleh tokoh-tokoh Islam sebelum ini. Sahabat Omar Al-Khattab pernah bertanya kepada Salman Al-Farisi, “Apakah kelemahan yang kamu ketahui tentang diriku?” Sahabat Salman terus menyebutkan dua kelemahan yang ada pada Omar dan Omar menerimanya dengan baik sekali. Mengikut riwayat yang lain, Omar pernah bertanya kepada Huzaifah, “Adakah kamu nampak dalam diriku tanda-tanda kemunafikan?” Sahabat Huzaifah berkata, “Tidak ada.” Begitulah caranya sahabat-sahabat nabi bersahabat.

3. Memanfaatkan komen-komen negatif dari musuh. Sepatutnya manusia lebih banyak memanfaatkan komen musuh yang menceritakan tentang kekurangan dirinya daripada mendengar puji-pujian kawan yang ingin mengampunya. Orang-orang biasa menganggap komen-komen musuh sebagai pandangan yang tidak bernilai. Sebaliknya orang-orang yang tajam mata hatinya suka mengambil manfaat dari komen-komen itu.

4. Mengambil iktibar dari kelemahan orang lain. Dalam pergaulan kadangkala anda akan melihat perangai dan sikap negatif orang lain. Ketika itu hendaklah anda menjadikan kelemahan orang itu sebagai kelemahan anda yang perlu anda perbaiki. Jadikan orang lain sebagai cermin tentang diri anda kerana sesungguhnya orang mukmin itu cermin bagi mukmin yang lain. Nabi Isa pernah ditanya, “Siapakah yang mendidik engkau?” Nabi Isa menjawab, “Aku melihat orang bodoh dengan kebodohannya dan (aku mendidik diri) dengan menjauhi kebodohan itu.”


Nukilan Dr. Danial bin Zainal Abidin, (M.B.Ch.B. Alexandria)
Pengamal Perubatan & Pengurus Klinik Syifa,
Pengarah Urusan Danial Zainal Consultancy (M) Sdn Bhd.
Motivator Mutiara FM (Radio Malaysia Pulau Pinang),

“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

Sunday, April 11, 2010

kenapa...



kenapa mesti nak terasa hati lg erk..

yg dah berlalu dah lama berlalu..

tp knp masih ada yg x kena di hati ni???

teruk nyer rasa bile tgk org lain tersenyum bahagia diatas kelukaan yg terpaksa aku tanggung..

salah ke aku kalu aku rasa mcm ni?

salah ke aku kalu aku terluka bile lihat mereka bahagia..

salah ke aku.....


p/s: tuk sape2 ug berkenaan sahaje..hehehe..

“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

Friday, April 09, 2010

rindu nyer..

my family

x lama lagi aku akan dapat anak sedara baru..hehehe..x sbr rasanyer...
anak sendiri biler lg???
dua org dah pompuan..yg ni agak2 laki ke pompuan erk?
kalu laki pon apa salahnyer..lagi kecoh rumah kami nnti...
hehehehe..yg pompuan ni pon mcm makcik kepoh dah..
kalu tambah lg yg mcm tu, mmg tercabut la gg tok ma dgn tok ayoh.
hahahaha..
ni la pengarang jantung kami selama ni..
mcmana lah die nnti bila dah dpt adik erk?

 
aina dgn kakak aku

yang ni pulak citer sal adik aku yg bongsu..satu2 nyer yg ada kat rumah tu sbg peneman ma dgn ayah..
(abg2 die mmg x leh harap belake.hihihihi..)

setiap kali aku tgk die bercerita dgn ma, rasa seronok lak..yelah..semua benda dia cerita..pot..pet..pot..pet..
yg ma pulak...yer..yer..yer..hehehe..mcm2 la dua beranak ni..
tp ok la...sbb sekurang2 nyer die ada tuk teman ma dgn ayah kat rumah..x sunyi gak org tua tu..tambah lak dgn anak sedara aku tu..lg la x sunyi rumah tu..hehehe
 ni gambar mase 1st day die nak masuk darjah satu (sebijik mcm muke aku zaman budak.hehehe)
seronok die buleh gi sekolah..tp lepas tu mula lah menangis2 x nak gi dah sekolah..takut dia ckp..hehehe..biasa la budak2..lg budak manja mcm die tu..aku dulu pon same gak..hihihi

mok adik...heheehe..(panggilan mnja tuk die)

ni lah buah hati aku kat dunia ni..mereka ni mcm nyawa aku dah..
mati aku kalau diaorg x dok..huhuhu..


p/s: mcmana agaknyer kalu ada anak sendiri erk????<"o">

“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

???

seronok bila boleh jumpa kawan2 lama kan..lebih2 lg yg mase sek.rendah dulu.
.kalu jumpa kat tepi jalan, rasanya masing2 dah x cam dah kot..maklum lah..
semua dah berubah..yg hodoh jd cantik, yg cantik jd hodoh (ada ke mcm ni???aku la tu kot..hehehehe)

seronok jgk bila dgr ada yg dah kawen..dah beranak pinak pun..tp aku..
jauh lg kot nak pk benda2 tu semua..rasa mcm x layak lg nk jd isteri org..huhhuhuhu..

seronok jgk bile tgk kawan2 aku bahagia..pendek kater gak hidup diorg mmg sempurna lah..
bahagia dgn cinta masing-masing..aku cemburu ke???..hehehe..aku bkn cemburu la..
tp ada la jeles skit2..hihihi..
mungkin sbb mereka punyer hidup yg sempurna jika nak di bandingkan dgn aku..
hbs tu aku x bahagia ke?hehehe..

mungkin hidup aku x sesempurna mcm diorg..tp aku harus bersyukur dgn apa yg aku ada sekarang.
.sekurang2nya aku x lupe diri lagi, aku x kan lupa asal usul aku, aku x kan buat benda2 bodoh..
sbb aku tahu aku x sempurna..sedih la pulak..huhuhu

aku bahagia..walaupun ingatan pada citer2 dulu buat hidup aku rasa derita..(ayat jiwang..hihihi)..
aku bertuah kerana aku masih ada family yg sentiasa support aku dan jg seseorang yg cukup2 memahami aku..walaupun aku rasa keseorangan kat dungun ni, dia sentiasa ada untuk aku..
dan aku yakin, kehadiran dia lah yg buat hidup aku makin sempurna..
jiwang lagi..xpe..sekali sekala berjwang..("O")



p/s: sajer jer ni nak wak citer sedih..hehehe..


“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

Saturday, April 03, 2010

nak balik...

erm...
boring nyer..
nak balik rumah x buleh..
huhuhuhu..
sedih nyer...

terpaksa duk sini lagi..
sampai bile lagi aku nak jadi mcm ni..

org lain senang2 hati jer balik..
tapi aku..
x sampai hati nak tinggalkan kijer yg bertimbun ni..
hbs tu org lain x de kijer ke???

nak wak mcmana erk..
sebelum final ni aku kena balik jugak..
jumpa family, adik2 aku, n anak sedara aku tu..
sekurang2 nyer aku dapat tambahkan lagi semangat aku yg dah makin kurang ni..
huhuhuhu..

kemana semangat aku ni hilang erk?
entah la...hilang pergi ke s.alam pon ada ni..
sape yg duk kat s.alam??
kak wani ada kat sane..
rindu nyer kat die..huhuhu..

aku sorang2 jer kat sini..k.wani duk jauh dah..
nak luah perasaan pun dah susah..
huhuhuhu..
apa la nak jadi dgn aku ni..

nak balik rumah...huhuhuhu..=(

“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)