Tuesday, March 30, 2010

cinta aku..


org kater cinte pertama ni bkn nyer buleh percaya sgt.ye ke???
entah la..tp ade jer yg couple bagai nak rak dgn org lain, tp last2 kawen dgn 1s love diaorg jgk..huhuhu..ramai tau yg jd kes mcm ni...jgn x tahu..hehehehe

aku pon mcm tu jgk ke erk????

entah la..itu semua kn takdir Allah..kenalah redha kn..tp sape xnk jumpa 1st love kiter kan..hehehe..aku pun kalau boleh nak jgk jumpa 1st love aku tu..tp bkn sbb nak kat die tau tp sbb nk tengok mcmnana la die skrg ni.ye lah dulu mcmna la aku buleh suker kat die..hehehe..

tp kalau di beri pilihan, aku sbnr nyer x nak dah jumpa die@sape2 pon yg pernah bertahta di hati aku ni..bkn krn benci, tp aku takut luka lame berdarah kembali..aku takut memori lame terbuka kembali..hhuhhuh..x nak!!!!

biler ckp bab cinta ni, ramai yg ckp aku pakar..hahahaha..pakar ke???
aku rasa aku ni pakar dlm bab putus cinta adala...huhuhu..
dah berapa kali aku putus cinta pon aku dah x ingat...hehehe..

dasyat gak rupenyer aku ni yer..muke punyer lah berjuruh..hehehe..tp dah byk kali putus cinta..ops!bkn sbb aku playgirl @ pape erk, tp sbb aku mmg perempuan lemah dulu..mudah sgt jatuh cinta and then terus syg giler2 kat mamat tu..pahtu bile dah kena tinggal, mula lah merana x sudah..huhuhuhu..

kdg2 aku rasa aku dah buat kesilapan terbesar dlm hidup aku sbb kenal mereka semua..bkn aku menyesal @ salah kan takdir tp aku rasa aku x patut jatuh cinta dgn mereka semua..namun, aku ttp bersyukur sbb bertemu dgn mereka semua sbb krn mereka lah aku jd diri aku skrg ni..byk penglaman lalu yg aku dpt...yg dah byk membuat aku matang..terima kaseh semua untuk cinta n kasih yg itu..

sekarang ni cuma satu jer harapan aku..moga kebahagian itu akan jadi milik aku jgk suatu hari nnti..insyaAllah..amin..
walaupun kdg2 aku mengaku kenangan lame dtg mengusik hati aku, tp aku tahu itu semua dah berlalu..doa aku mg mereka semua bahagia selama-lamenyer..

hati aku sudah pun di miliki sekali lg..doakan lah aku moga kali ini cinta aku ni benar2 akn berakhir dgn kebahagian yg aku cari selama ni..

“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

lirik lagu sedih..

Lirik Lagu Saat Terakhir - ST12

tak pernah terpikir olehku
tak sedikitpun kubayangkan
kau akan pergi tingalkan ku sendiri

begitu sulit kubayangkan
begitu sakit kurasakan
kau akan pergi tingalkanku sendiri

dibawah batu nisan kini kau tlah sandarkan
kasih sayang kamu …… begitu dalam
sungguh ku tak sanggup ini terjadi
karna ku sangat cinta

inilah saat terakhirku melihat kamu
jatuh air mataku menangis pilu
hanya mampu ucapkan
selamat jalan kasih

satu jam saja kutelah bisa
cintai kamu,kamu,kamu dihatiku
namun bagiku melupakanmu butuh waktuku seumur hidup

satu jam saja kutelah bisa
sayangi kamu dihatiku
namun bagiku me/lupakanmu butuh waktuku seumur hidup
dinantiku

“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

Friday, March 26, 2010

apa salah aku...

apa salah aku?
kenapa aku di layan sebegini rupa..
x layak kah aku untuk bersama dgn mereka..
hina kah aku di mata mereka..

apa salah aku?
aku x cukup baik ke untuk menjadi seorang kawan..
adakah aku terlalu ego sampai kan x ada yg sudi nak berkawan dgn aku...

apa salah aku?
sampai aku di layan begini..

“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

Tuesday, March 23, 2010

dari hawa untuk hawa..

wahai hawa,

Sedarkah engkau sebelum datangnya sinar islam ,kita dizalimi , hak kita dicerobohi , kita ditanam hidup-hidup, tiada penghormatan walau secebis oleh kaum adam, tiada nilaian dimata adam, kita hanya sebagai alat untuk memuaskan hawa nafsu mereka. Tapi kini bila rahmat islam menyelubungi alam bila sinar islam berkembang ,darjat kita diangkat ,maruah kita terpelihara, kita dihargai dan di pandang mulia, dan mendapat tempat di sisi Allah sehingga tiada sebaik-baik hiasan didunia ini melainkan wanita solehah.

Wahai Hawa,

Kenapa engkau tak menghargai nikmat iman dan islam itu? Kenapa mesti engkau kaku dalam mentaati ajaranNya ,kenapa masih segan mengamalkan isi kandungannya dan kenapa masih was-was dalam mematuhi perintahNya?

Wahai Hawa, 

Tangan yang mengoncang buaian bisa mengoncang dunia , sedarlah hawa kau bisa mengoncang dunia dengan melahirkan manusia yang hebat yakni yang soleh solehah , kau bisa mengegar dunia dengan menjadi isteri yang taat serta memberi dorongan dan sokongan pada suami yang sejati dalam menegakkan islam di mata dunia. Tapi hawa jangan sesekali kau cuba mengoncang keimanan lelaki dengan lembut tuturmu , dengan ayu wajahmu, dengan lengguk tubuhmu. Jangan kau menghentak-hentak kakimu untuk menyatakan kehadiranmu. Jangan Hawa , jangan sesekali cuba menarik perhatian kaum adam yang bukan suamimu. Jangan sesekali mengoda lelaki yang bukan suamimu ,kerna aku khuatir ia mengundang kemurkaan dan kebencian Allah. Tetapi memberi kegembiraan pada syaitan kerana wanita adalah jala syaitan , alat yang di eksploitasikan oleh syaitan dalam menyesatkan Adam.

Hawa, 

Andai engkau masih remaja , jadilah anak yang solehah buat kedua ibubapamu, andai engkau sudah bersuami jadilah isteri yang meringankan beban suamimu , andai engkau seorang ibu didiklah anakmu sehingga ia tak gentar memperjuangkan ad-din Allah.

Hawa,

Andai engkau belum berkahwin , jangan kau risau akan jodohmu , ingatlah hawa janji tuhan kita , wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Jangan mengadaikan maruahmu hanya semata-mata kerana seorang lelaki ,jangan memakai pakaian yang menampakkan susuk tubuhmu hanya untuk menarik perhatian dan memikat kaum lelaki, kerana kau bukan memancing hatinya tapi merangsang nafsunya. Jangan memulakan pertemuan dengan lelaki yang bukan muhrim kerana aku khuatir dari mata turun ke hati ,dari senyuman membawa ke salam , dari salam cenderung kepada pertemuan dan dari pertemuaan…..takut lahirnya nafsu kejahatan yang menguasai diri.

Hawa, 

Lelaki yang baik tidak melihat paras rupa, lelaki yang soleh tidak memilih wanita melalui keseksiannya ,lelaki yang warak tidak menilai wanita melalui keayuaannya ,kemanjaannya ,serta kemampuannya mengoncang iman mereka. Tetapi hawa , lelaki yang baik akan menilai wanita melalui akhlaknya ,peribadinya ,dan ad-dinnya. Lelaki yang baik tidak menginginkan sebuah pertemuan dengan wanita yang bukan muhrimnya kerana dia takut menberi kesempatan pada syaitan untuk mengodanya. Lelaki yang warak juga tak mahu bermain cinta sebabnya dia tahu apa matlamat dalam sebuah hubungan antara lelaki dan wanita yakni perkahwinan.

Oleh itu Hawa,

Jagalah pandanganmu, jagalah pakaianmu, jagalah akhlakmu,kuatkan pendirianmu. Andai kata ditakdirkan tiada cinta dari Adam untukmu , cukuplah hanya cinta Allah menyinari dan memenuhi jiwamu , biarlah hanya cinta kedua ibubapamu yang memberi hangatan kebahagiaan buat dirimu, cukuplah sekadar cinta adik beradik serta keluarga yang akan membahagiakan dirimu.

Hawa, 

Cintailah Allah dikala susah dan senang kerana kau akan memperolehi cinta dari insan yang juga menyintai Allah.Cintailah kedua ibubapamu kerana kau akan perolehi keredhaan Allah.Cintailah keluargamu kerana tiada cinta selain cinta keluarga.

Hawa , 

Ingatanku yang terakhir , biarlah tangan yang mengoncang buaian ini bisa mengoncang dunia dalam mencapai keredhaan Illahi. Jangan sesekali tangan ini juga yang mengoncang keimanan kaum Adam , kerana aku sukar menerimanya …dan aku benci mendengarnya…

~Dari hawa untuk Hawa~

 p/s ; aku pon cuma hamba Allah yg selalu buat dosa sbg kaum hawa..ampun kan dosa2 aku ya Allah...

“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

Sunday, March 21, 2010

penatnye....


org cakap x baik kiter mengeluh ni kan..
tp nak wak mcamana...
manusia...
mcm ni la..huhuhu..

kalu d pk kan mmg penat pon dgn keadaan di sekeliling kiter ni..

aku bkn mengeluh..tp sedikit teruji dgn ujian2 dari-Nya..
hati aku terusik..
terusik dgn sagala ujian yg datang..

adakah aku x kuat menerima takdir ni??

entah lah..aku pon x pasti..
atau mungkin ini semua balasan atas segla dosa yg pernah aku lakukan..
mugkin..

hati aku x tenang, tak sanggup nak hadapi segala dugaan ni lagi..
masyaAllah..
hinanyer aku di mata mu ya Allah..

bagi lah aku kekuatan untuk mghadapi semua dugaan ini..
ya Allah..






“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

Friday, March 19, 2010

The Climb



I can almost see it
That dream I’m dreamin
But there’s a voice inside my head saying
"you’ll never reach it"
Every step I’m taking
Every move I make feels
Lost with ’known direction
My faith is shakin
But I gotta keep tryin
Gotta keep my handheld high

There’s always gonna be another mountain.
I’m always gonna wanna make it move.
Always gonna be an uphill battle
Sometimes I’m gonna have to lose.
Ain’t about how fast I get there.
Ain’t about what’s waitin on the other side.
It’s the climb.

The struggles I’m facing.
The chances I’m taking.
Sometimes might knock me down but
No I’m not breaking.
I may not know it but these are the moments that
I’m gonna remember most, yeah.
I Just gotta keep going.
And I gotta be strong.
Just keep pushing on,
’cause,

There’s always gonna be another mountain.
I’m always gonna wanna make it move.
Always gonna be an uphill battle
But Sometimes I’m gonna have to lose.
Ain’t about how fast I get there.
Ain’t about what’s waitin on the other side.
It’s the climb.

Yeah-yeah

There’s always gonna be another mountain.
I’m always gonna wanna make it move.

Always gonna be an uphill battle
Sometimes you’re gonna have to lose.
Ain’t about how fast I get there.
Ain’t about what’s waitin on the other side.
It’s the climb.

Yeah-yeah-yea

Keep on moving,
Keep climbing,
Keep the faith,
Baby

It’s all about,
It’s all about the climb
Keep your faith,
Keep your faith
Whoa, O Whoa

“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

rindu pada seseorg....=(

rindunyer pada die..
dah lama x dgr khbar n cerita dr die..

sihat ke die?dekat mane die skrg?dia buat apa sekarang ni?
dah kawen ke die?entah2 die dah punyer anak dah pun..?
huhuhuhu..

rindunyer kat die..
kalau benda2 mcm tu x berlaku dulu..
tentu kami x jadi mcm ni kan...
tentu kami masih lagi berkawan sampai ke hari ni..


barangkali aku yg salah dalam menutur kate..
atau mmg aku yg salah dlm persahabatan ini..
sampai die hilang mcm tu jer..
lansung x dpt contact die lagi..
huhuhu...
sedihnyer hati ni..

rindunyer pada die..
rindu pada nasihat2 die..
senyuman manis die..
kate2 nasihat n semangat dr die..

kalau lah aku diberi peluang tuk jumpa die lg 1 hari nnti..
satu jer yg aku nak cakap..
"saya sayang awak"...



“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

Wednesday, March 17, 2010

Thinking of you-katy perry

Comparisons are easily done
Once you’ve had a taste of perfection
Like an apple hanging from a tree
I picked the ripest one
I still got the seed
You said move on
Where do I go
I guess second best
Is all I will know
Cause when I’m with him
I am thinking of you
Thinking of you
What you would do if
You were the one
Who was spending the night
Oh I wish that I
Was looking into your eyes
You’re like an Indian summer
In the middle of winter
Like a hard candy
With a surprise center
How do I get better
Once I’ve had the best
You said there’s
Tons of fish in the water
So the waters I will test
He kissed my lips
I taste your mouth
He pulled me in
I was disgusted with myself
Cause when I’m with him
I am thinking of you
Thinking of you
What you would do if
You were the one
Who was spending the night
Oh I wish that I
Was looking into…
You’re the best
And yes I do regret
How I could let myself
Let you go
Now the lesson’s learned
I touched it I was burned
Oh I think you should know
Cause when I’m with him
I am thinking of you
Thinking of you
What you would do if
You were the one
Who was spending the night
Oh I wish that I
Was looking into your eyes
Looking into your eyes
Looking into your eyes
Oh won’t you walk through
And bust in the door
And take me away
Oh no more mistakes
Cause in your eyes I’d like to stay…


“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

Tuesday, March 16, 2010

Eira Syazira – Istana Kasih ( OST Cinta Balqis) :-O

Kekaburan alam tika ini terasa
Satu penantian pada suatu ketika
Yang penuh dengan dugaan yang merantaiku

Adakah mampu aku terus mengharungi
Lembah yang berduri kian menusuk hati
Tiada kata yang pasti
Tak ku temui

Tuhanku titiskanlah rahmat yang teragung
Menerangi kalbuku
Cinta suci bersama ke akhir hayatku
Kan ku tunggu

Pencarianku hingga ke sudut dunia
Mengenal kasih yang tiada batasannya
Pengorbananku menanti istana pasti

Tuhanku titiskanlah rahmat yang teragung
Menerangi kalbuku
Cinta suci biarkanlah ku pergi
Menanti pelukanmu

“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

Monday, March 15, 2010

kisah si pendayung sampan..

Hanya dalam perjalanan pulang itu barulah Professor itu menegur pendayung sampan.

"Kamu dah lama kerja mendayung sampan?" Tanya Professor itu.

"Hampir seumur hidup saya." Jawab pendayung sampan itu dgn ringkas.

"Seumur hidup kamu?" Tanya Professor itu lagi. "Ya". "Jadi kamu tak tahu
perkara-perkara lain selain dari mendayung sampan?" Tanya Professor itu.
Pendayung sampan itu hanya menggelengkan kepalanya. Masih
tidak berpuas hati, Professor itu bertanya lagi, "Kamu tahu geografi?"

Pendayung sampan itu menggelengkan kepala.
"Kalau macam ni, kamu dah kehilangan 25 peratus dari usia kamu." Kata
Professor itu lagi, "Kamu tahu biologi?" Pendayung sampan
itu menggelengkan kepala. "Kasihan. Kamu dah kehilangan 50 peratus usia
kamu. Kamu tahu fizik?" Professor itu masih lagi bertanya.

Seperti tadi, pendayung sampan itu hanya menggelengkan kepala. "Kalau
begini, kasihan, kamu sudah kehilangan 75 peratus dari usia kamu. Malang
sungguh nasib kamu, semuanya tak tahu. Seluruh usia kamu
dihabiskan sebagai pendayung sampan." Kata Professor itu dengan nada
mengejek dan angkuh. Pendayung sampan itu hanya berdiam diri.

Selang beberapa minit kemudian, tiba-tiba hujan turun. Tiba-tiba saja
datang ombak besar. Sampan itu dilambung ombak besar dan
terbalik. Professor dan pendayung sampan terpelanting. Sempat pula
pendayung
sampan itu bertanya, "Kamu tahu berenang?" Pro! fessor itu menggelengkan
kepala.
"Kalau macam ini, kamu dah kehilang 100 peratus nyawa kamu." Kata
pendayung sampan itu sambil berenang menuju ke pantai.

Morale of the Story:

Dalam hidup ini IQ yang tinggi belum tentu boleh menjamin kehidupan. Tak
guna kita pandai dan tahu banyak perkara jika tak tahu perkara-perkara
penting dalam hidup. Adakalanya orang yang kita sangka bodoh itu
rupanya lebih berjaya dari kita. Dia mungkin bodoh dalam bidang yang tidak
ada kena mengena dengan kerjayanya, tapi "MASTER" dalam bidang yang
diceburi.

Hidup ini singkat. Jadi, tanyalah pada diri sendiri, untuk apakah ilmu yg
dikumpulkan jika bukan utk digunakan dan boleh digunakan?



“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

The Way I Loved You

He is sensible and so incredible and all my single friends are jealous

He says everything I need to hear and it's like I couldn't ask for anything better

He opens up my door and I get into his car and he says "You look beautiful tonight."

And I feel perfectly fine
but I miss screamin' and fightin' and kissin' in the rain and its 2am and I'm cursin' your name
So in love that you act insane and that's the way I loved you

Breakin' down and comin' undone it's a roller-coaster kind of rush and I never knew I could feel that much
And that's the way I loved you

He respects my space and never makes me wait
And he calls exactly when he says he will

He's close to my mother, talks business with my father
He's charming and endearing and I'm comfortable

He can't see the smile I'm fakin' and my hearts not breakin' cause I'm not feelin' anything at all
And you were wild and crazy
just so frustrating, intoxicating, complicated got away by some mistake and now

I miss screamin' and fightin' and kissin' in the rain
It's 2am and I'm cursin' your name
I'm so in love that i acted insane
And that's the way I loved you

Breakin' down and comin' undone it's a roller-coaster kind of rush and I never knew I could feel that much, and that's the way I loved you

I never knew I could feel that much and that's the way I loved you






“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

Bersihkan hati dari RIAK

Kebersihan hati memerlukan kesahihan ibadah seseorang.Di dalam konteks solat,menurut Imam al-Ghazali unsur-unsur ibadat hati yg ditekankan ada 5 iaitu:

1. Kehadiran hati(hati tidak menerawang memikirkan perkara lain selain daripada solat).

2. Pemahaman(memahami segala perkataan yg dilafazkan ketika solat).

3. Pengagungan dan merasai kehebatan ALLAH SWT (rasa takut terhadap ALLAH hasil drp kefahaman berhubung keagungan dan kebesaranNYA).

4. Harap(mengharapkan pahala ALLAH SWT krn Dialah sahaja tempat pergantungan bagi manusia).

5. Malu(berasa malu dgn ibdat yg telah dilakukan krn pastinya terdapat kekurangan padanya).

Imam al-Hasan berkata yg bermaksud: “Mereka yg tidak menghadirkan hati ketika melakukan solat,solat mereka akan mencepatkan mereka kepada seksaan ALLAH.”

“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

You Belong With Me..

You're on the phone with your girlfriend,
She's upset,
She's going off about
Something that you said,
'Cause she doesn't get your humor
Like I do.
I'm in my room,
It's a typical Tuesday night,
I'm listenin' to the kind of music she doesn't like,
And she'll never know your story
Like I do.

But she wears short skirts,
I wear t-shirts.
She's cheer captain and
I'm on the bleachers,
Dreamin' 'bout the day
When you wake up and find
That what you're looking for
Has been here the whole time.

If you could see that I'm the one who understands you,
Been here all along so why can't you see,
You belong with me.
You belong with me.

Walkin' the streets with you
and your worn-out jeans,
I can't help thinking this is how it ought to be,
Laughing on a park bench Thinking to myself,

"Hey isn't this easy"
And you've got a smile that
Could light up this whole town,
I haven't seen it in a while
Since she brought you down.
You say you're fine,
I know you better than that.
Hey, whatcha doin' with a girl like that?

She wears high heels,
I wear sneakers.
She's cheer captain and
I'm on the bleachers,
Dreamin' 'bout the day
When you wake up and find
That what you're looking for
Has been here the whole time.

If you could see that I'm the one who understands you.
Been here all along so why can't you see
You belong with me?

Standing by,
Waiting at your back door,


All this time how could you not know

Baby, you belong with me
You belong with me.

Oh, I remember you driving to my house
In the middle of the night.
I'm the one who makes you laugh
When you know you're 'bout to cry.
And I know your favorite songs,
And you tell me 'bout your dreams.
Think I know where you belong,
Think i know it's with me.

Can't you see that I'm the one who understands you,
Been here all along so why can't you see,
You belong with me.

Standing by,
Waiting at your back door,
All this time how could you not know
Baby, you belong with me.
You belong with me.

You belong with me.
Have you ever thought just maybe,
You belong with me?
You belong with me.










“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

ambillah waktu untuk.....


Ambillah waktu untuk berfikir, itu adalah sumber kekuatan.
Ambillah waktu untuk bermain, itu adalah rahsia dari masa muda yang abadi.
Ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ketenangan.
Ambillah waktu untuk belajar, itu adalah sumber kebijaksanaan.
Ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai, itu adalah hak istimewa yang diberikan Tuhan.


Ambillah waktu untuk bersahabat, itu adalah jalan menuju kebahagiaan.
Ambillah waktu untuk tertawa, itu adalah muzik yang menggetarkan hati.
Ambillah waktu untuk memberi, itu adalah membuat hidup terasa bererti.
Ambillah waktu untuk bekerja, itu adalah nilai keberhasilan.
Ambillah waktu untuk beramal, itu adalah kunci menuju syurga.


Tanda Orang Bijaksana Ialah Hatinya Selalu Berniat Suci;
Lidahnya Selalu Basah Dengan Zikrullah;
Matanya Menangis Kerana Penyesalan (Terhadap Dosa);
Sabar Terhadap Perkara Yang Dihadapi Dan Mengutamakan Akhirat Berbanding Dunia.

(hamba Allah)

“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

Over You by Chris Daughtry

Over You by Chris Daughtry :


Now that it’s all said and done
I can’t believe you were the one
To build me up and tear me down
Like an old abandoned house
What you said when you left
Just left me cold and out of breath
I fell too far, was in way too deep
Guess I let you get the best of meeee

Well I never saw it coming
I should have started running
A long, time agooo!
And I never thought I’d doubt you
I’m better off without you
More than you, more than you know
I’m slowly getting closure
I guess it’s really over
I’m finally gettin’ better
Now I’m picking up the pieces
From spending all of these years
Putting my heart back together
Cause the day I thought I’d never get through
I got over you!!!

You took a hammer to these walls
Dragged the memories down the hall
Packed your bags and walked away
There was nothing I could say,
And when you slammed the front door shut
A lot of other’s opened up
So did my eyes so I could see
That you never were the best for meee
]
Well I never saw it coming
I should have started running
A long, time agooo!
And I never thought I’d doubt you
I’m better off without you
More than you, more than you know
I’m slowly getting closure
I guess it’s really over
I’m finally getting’ better
Now I’m picking up the pieces
From spending all of these years
Putting my heart back together
Cause the day I thought I’d never get through
I got over you!!!


I never saw it coming
I should have started running
A long, long time agooo
And I never thought I’d doubt you
I’m better off without you

And I never saw it coming
I should have started running
I’m finally getting better
Now I’m picking up the pieces
From spending all of these years
Putting my heart back together
And I got over you!!!
And I got over you!!!
And I got over you!!!

The day I thought I’d never get through
I got over you..


“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

Tuesday, March 09, 2010

rindunyer kat kawan2 form 6:(

seronok benarnya mase duk form 6 kat sic dulu..hehehe..the best memory that i ever have:)
biler kitaorg dah susah dah nak kumpul ramai2 ni, mula lah rasa rindu..huhuhu..
banyak sgt kenangan kami masa kat sana..
terutamnyer tuk dorm aisyah A..sume sporting giler..hehehe..
kak zura, kak elah, kak he, schumi, ema, monie, yani, zura( kd )..
kawan2 yg lain..eken, ku, kak yah, aslim, zana, leen, ramai lg la..

   ni la student2x sic..rindunyer nak pakai baju biru ni.hehehe..


 
budak2 paling hepi..hehehe

urm..kalu buleh di undurkan balik waktu2 dulu, aku nak sgt di panjangkan mase bersama dgn korang semua.hhuhuhu..rindunyer nak balik pada zaman2 mude kiter dulu..seronok sgt2.sbb tu result pon teruk..hehehe..aku ni byk sgt main ni..nakal pon nakal jgk ni..very noti..hihihi...

dulu mase aku lower six, aku duk kat lower six alpha.pah tu tiber2 masa upper six aku di pindahkan masuk upper six omega..hehehe..naik kelas la ni:)rezeki aku la ni..
biler duk kat kelas pandai ni, mesti la semuanyer pon jenis stdy belake kan..dgn aku2 sekali jd skema..hehee..(tp dok pandai2 ugok..:()..seronok dpt kenal dgn tie, che yam, sam, na, sue n kawan2 kelas omega yg lain..miss u all!!!
tp kalu ada mase free terus jer aku lesap gi kelas alpha..hehehe..rindu nak duk kelas tu balik..huhuhu..

            geng2 skema..hehehe..ni la budak2 kelas omega (aku mude lg mase tu.muke pon seposen lg
     tu..hehehe)

terlalu byk kalu nak di ingt kenangan aku kat sini..ada yg pahit..namun yg manis tentulah lg banyak..hehehe..aku ada kawan2 yg begitu memahami aku..seronok dpt kenal dgn mereka semua..

pernah jgk aku kuar senyap2 dgn tie..hehehe..mongek naik motor dgn die la..hehehe..mcm2 la aku ni..dulu mase lower six aku duk rumah sewa..lg la..gi kelas pon lmbat..smpai2 pengetua dah tersengeh deh..hehehehe..kami pon tersengeh la jgk..mujur jer x prnah kena rotan tgn lg..hehehe..

erm...rindunyer..huhuhu..dgr kater sic dah x mcm dulu dah.maksud nyer x meriah mase kami ada la..hehehe..aspuri pon dah x ramai yg duk..ramai yg berulang alik bakali..

oh yer, antara kami ada yg dah kawen dah..hehehe..dlm rmai2 dia lah yg plng snyap..pamalu pon dia lah.tp last2 dio yg kawen dulu..hehehe..kak he la ni..kawen dah die..hhuhu..yg lain biler lg?????????

 aku, eken, kak he(pengantin baru), schumi n kak zura..(13 feb 2010)

aku harap aku buleh pegi sekali lagi kat sane..huhuhuhu..rindu yg teramat sgt dah ni..hehehe..
semua dah berjaya dah sekarang ni..aku doakan moga semua nyer bahagia sampai biler..yg penting jgn luper kan segala kenangan kiter kat sini..amin...love u all!!!!!!

“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

Saturday, March 06, 2010

Erti persahabatan..

Dlm dunia ini, kita xm’punyai sesiapa kecuali diri sendiri.. Tp dlm b’sndiri, kta b’untung krn m’punyaiseorang shbt yg memahami diri kita..
Sebagaimana kta m’hrpkan keikhlasn & kejujran seorg shbt, begitu juga dia. Tetapi kta sering t’lupa akan hal itu. Kta cuma mengmbil kira ttg hrpn & perasaan kta..
Kta rs dikhianati bila dia tidak menepati janjinya. Kta tdak m’beri dia peluang utk menerangkn keadaanya.

Bagi kta, itu alasnnya utk menutp kesilapn dan m’bela diri. Kta t’lupa, kta juga p’nh m’biarkan dia t’nanti2.. Krn kita juga ada janji yg tidak ditepati. Kta beri beribu alsn, memaksa dia menerima alasn kta..
Waktu itu, t’fikirkh kta ttg perasaanny?? Spt kta, dia juga tau rs kecewa..tp kta sering t’lupa..

Untngnya m’punyai seorg kwn yg sentiasa di sisi kta pd wak2 kta mmrlukn dia..
Dia m’dengr luahan perasaan kta, segala rs kecewa & ketakutn, hrpn dan impian kta luahkn.. Dia m’beri jln sbg laluan penyelesaian mslh..
Selalunya kta t’lalu asyik b’cerita ttg diri kta.. Hingga kdg2 t’lupa kwn kta juga ada cerita yg ingin dikongsi b’sm kta..

Pernhkh kta m’beri dia peluang utk m’ceritakn ttg rs bimbgnya, rs takutny??
Pernhkh kta menenangkn dia sbgmn dia p’nh menyabrkn kta?
Ikhlaskh kta m’dgr ttg kejayaan & berita gmbiranya?
Mampukh kta m’jd sumber kekuatanny spt mn dia meniup smgt setiap kali kta merasa kecewa & menyerah klh?

Dptkh kta yakinkn dia bhw kta blh dipercyai, kta blh dijadikn tmpt b’sandar bila terasa lemah, agar xrebah?
Bolehkh kta m’jd bahu utk dia sndrkan hrpn?
Sesekali jadilh kwn yg m’dgr dr yg hany b’cerita. Ambillh ms utk memahami hati & perasaan kwn.. Krn dia juga seorg manusia.. Dia juga ada rs takut, ada rs bimbng, sedih & kecewa.. Dia juga ada klmhn & dia juga p’lukn kwn sbg kekuatan..
Jadilh kta kwnnya itu. Kta selalu melihat dia ketawa, tetapi mgkn sbnrnya dia xsetabh yg kta sangka..

Disebalik senyumannya itu, mgkn byk cerita sedih yg ingin diluahkn, disebalik kesenangnnya, mgkn t’simpn seribu kedukaan..kekalutan.. Kta xtau.. Tetapi jika kta cuba jd shbt spt dia, mgkn kta akn tahu..
Renungilah.. (-.-)

“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

Ayat-ayat Cinta

Semerdu alunan kalamullah..
Alunan suara karamah Al-Ghamidi
Menjalar halus, mulus, nyaman terasa
Di sekujur jasad...
Seakan mengalir laju air cinta suci Ilahi
Akhirnya menuju hati sanubari qalbi
Damainya menerjah jiwa
Yang ketandusan cinta murni...

Ayat-ayat mesra dialun
Membuah seribu rasa
Rindu yang melambung di dada
Seorang pencinta kepada
Seluruh empunya cinta...

Ya Rahman, Ya Rahim
Rindu, cinta, kasih ini
Tiada tertanggung lagi
Menujah setinggi harapan
Menggarap sejuta impian
Tiada lain
Hanyalah suatu pertemuan
Yang dirindu…
Yang ditunggu…

Ayat-ayat cinta merdu dibaca
Mengubat resah, duka sengsara
Melerai rindu di jiwa
Pada-Mu kasih
Menyambut sakinah dari langit
Kurniaan berharga dari-Mu, kasih
Buat penawar hati yang kerinduan

Kesetiaanku pada-Mu robbi
Tiada tergoyah
Tiada tergugah
Walau badai amuk melanda
Walau ribut taufan mengganas
Ku tunggu saat bahagia bertemu
Dengan-Mu duhai kekasih Agungku
Dikaulah Pencipta
Ayat-ayat cinta...

“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

10 mayat tidak reput

DALAM satu riwayat menyatakan, apabila makhluk dibangkitkan dari kubur mereka berdiri tegak di kubur masing-masing selama 44 tahun umur akhirat dalam keadaan tidak makan, minum, duduk dan bercakap.


Bertanya orang kepada Rasulullah saw: “Bagaimana kita dapat mengenali orang mukmin pada hari kiamat?”

Jawab Rasulullah: “Dikenal kerana wajah mereka putih disebabkan wuduk. Apabila kiamat, malaikat datang ke kubur orang mukmin sambil membersihkan debu di badan mereka kecuali pada tempat sujud.

“Bekas sujud tidak dihilangkan. Maka memanggil dari zat yang memanggil.

“Bukanlah debu itu daripada debu kubur mereka, akan tetapi debu itu adalah debu keimanan mereka.

“Oleh itu, tinggallah debu itu sehingga mereka melalui titian Siratul Mustaqim dan memasuki alam syurga, sehingga setiap orang melihat mukmin itu mengetahui mereka adalah pelayan-Ku dan hamba-Ku.”

Disebutkan hadis Rasulullah, 10 orang yang mayatnya tidak busuk serta tidak reput dan akan bangkit dalam tubuh asal pada waktu mati.

- Nabi.

- Ahli jihad.

- Alim ulama.

- Syuhada.

- Penghafal al-Quran.

- Pemimpin yang adil.

- Tukang azan.

- Wanita mati bersalin.

- Orang mati dianiaya.

- Orang yang mati pada siang hari atau di malam Jumaat jika mereka itu dari kalangan orang yang beriman.

Dalam satu riwayat yang lain dari Jabir Abdullah, Rasulullah bersabda: “Apabila datang hari kiamat dan orang yang berada di dalam kubur dibangkitkan, maka Allah memberi wahyu kepada Malaikat Ridhwan:

“Wahai Ridhwan, sesungguhnya Aku mengeluarkan hamba-Ku berpuasa (ahli puasa) dari kubur mereka dalam keadaan letih dan dahaga. Ambillah dan berikan mereka makanan yang digoreng dan buah-buahan syurga.”

Maka, malaikat Ridhwan menyeru: “Wahai sekalian kawan dan semua anak yang belum baligh.” Lalu mereka datang dengan membawa dulang daripada nur dan berhimpun dekat Malaikat Ridhwan bersama dulang yang penuh dengan buahan dan minuman yang lazat dari syurga dengan sangat banyak melebihi daun kayu di bumi.

Jika Malaikat Ridhwan berjumpa mukmin dia memberi makanan itu kepada mereka sambil mengucap seperti firman Allah dalam surah Al-Haqqah bermaksud: “Makan dan minumlah dengan sedap disebabkan amal yang kamu kerjakan pada hari yang lalu itu.”
www.bharian.com.my

walalhualam'..

“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

Hikmah bertaubat

Apakah taubat? Taubat dari segi bahasa bermakna kembali manakala erti istilah ialah kembali mendekatkan diri pada Allah setelah tersasar jauh daripada-Nya.

TAUBAT adalah magnet paling kuat dan berkesan untuk berubah. Seorang yang jahat akan berubah menjadi baik setelah bertaubat, seorang yang bermulut lancang akan menjadi pendiam dan beradab setelah bertaubat dan seorang yang syirik menjadi alim setelah bertaubat.

Hakikat taubat adalah menyesal terhadap apa yang telah terjadi, meninggalkan perbuatan tersebut serta-merta dan memiliki keazaman yang kuat untuk tidak mengulangi perbuatan tersebut pada masa yang akan datang.
Taubat adalah sebuah keinginan untuk kembali kepada Allah. Landasan taubat adalah mencari Allah. Kecenderungan bertaubat terdetik di hati kerana keinginan yang membuak-buak untuk membuat perubahan dan penyesalan yang tidak terhingga.
Pertama sekali, niat untuk bertaubat harus murni. Kemurnian ini memberi petanda kepada keikhlasan untuk mencari hidayah dan semoga hidayah tersebut akan dilimpahkan ke atas hati yang sedar dan insaf. Kesucian inilah yang menarik kuat kasih sayang Allah.

Junjungan besar Rasulullah mengucapkan doa ini, yang dibaca setiap kali berwuduk iaitu: Ya Allah, jadikan hamba termasuk ke dalam 'At-Tawwabiin' (mereka yang bertaubat), dan jadikan hamba termasuk ke dalam 'al-Muthahhirin' (mereka yang disucikan). Bahkan Rasulullah pun masih memohon kepada Allah untuk dimasukkan ke dalam golongan orang yang bertaubat. Bagaimana pula dengan kita?
Keinginan taubatKeinginan untuk bertaubat adalah pilihan dan panggilan Allah terhadap hamba yang dikasihi-Nya. Sekiranya terdetik dalam hati dan mulai tumbuh bibit-bibit kegelisahan dalam hidup ataupun rasa kuat keinginan untuk kembali kepada-Nya, itulah tanda Allah sedang memanggil dan insya-Allah, hidayah sedang menusuk ke dalam hati kita.

Kesempatan ini harus digunakan sepenuhnya dan jangan sesekali diabaikan. Peluang sebegini bukannya mudah untuk mendapatkannya kerana hasrat untuk kembali kepada fitrah adalah suara hati setiap orang. Memilih untuk tidak mahu bertaubat dan tidak menghiraukan panggilan-Nya, maka orang itu termasuk orang yang zalim.
Seorang pemuda yang terlalu sedih kerana ditipu rakan wanitanya untuk berkahwin. Kesedihannya sangat panjang. Tiga tahun beliau menyimpan rasa kecewa. Setiap kali ada kesempatan beliau akan pergi ke tempat-tempat mereka pernah bersama, mengingati detik-detik indah dan ternyata keadaan itu membuatkannya berasa gembira. Tetapi apakan daya, wanita yang dicintainya ini seorang yang tidak setia dan tidak boleh dipercayai.

Runtunan hati yang merindui dan mengingati teman wanitanya membuatkan pemuda ini meluahkan isi hatinya kepada kaunselor yang berpengalaman. Mereka berhubung hanya melalui emel dan jawapan yang diberikan telah mengubah persepsinya selama ini.
Selepas tiga tahun menderita, akhirnya beliau melihat masih ada sinar dalam hidup yang tidak pernah beliau fikir. Berikut adalah jawapan yang mengubah paradigma dan membuatkan pemuda ini melihat masa depan yang lebih positif dalam hidupnya. Jawapan kaunselor kepada pemuda itu, begini:

Perasaan cinta kepada wanita itu adalah satu naluri semula jadi seorang insan. Namun, ia bukanlah harus disusuli dengan tindakan dan perbuatan yang melanggar hukum Allah kerana jika ini berlaku maka kita juga akan melawan hukum fitrah.
Cinta yang sejati sebenarnya akan lahir bukan sebelum perkahwinan tetapi selepas berkahwin kerana sesungguhnya Allah yang akan mempertautkan hati dua insan.
Jika Allah yang mempertautkan hati, ia akan berkekalan dan besar ertinya dalam kehidupan harian kita ini.
Persoalan mungkin timbul iaitu apa pula perasaan yang sedang saudara dan mungkin ribuan manusia di muka bumi ini merasainya - perasaan yang dirasai kepada seorang wanita sebelum perkahwinan.

Jika perasaan itu mendalam sehingga mengajak kepada satu tindakan yang kurang wajar seperti tidak tidur malam asyik memikirkan si kekasih, rindu dilepaskan dengan berjumpa selalu, yakinlah... dan yakinlah sebenar-benarnya ia bukan datang dari Allah tetapi dari syaitan yang terkutuk!
Syaitan yang membisikkan ke dalam diri seseorang insan itu agar terus berhubungan dan mempunyai perasaan yang bukan-bukan atas nama 'cinta' untuk mendekati seseorang.
Syaitan ada pada setiap diri anak Adam. Cuma bergantung kepada kita. Kalau kita kuat, syaitan tidak boleh buat apa-apa. Tetapi kalau kita lemah, kita mudah akan dipermainkan dan diperkotak-katikkan. Akhirnya, kita akan mudah menjadi hamba syaitan.


Percayalah, perasaan yang anda miliki ini adalah mainan syaitan dan bukannya 'cinta abadi' yang dicari oleh setiap insan.
Pokoknya kita kena bertaubat dan kembali kepada Allah dan tahu cara-cara bagaimana mencari isteri idaman agar dapat mencapai tahap kebahagiaan yang sebenar.

“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

keistimewaan wanita (ibu)

1. Doa wanita lebih maqbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulallah s.a.w. akan hal tersebut, jawab baginda: "Ibu lebih penyayang daripada apa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia."

2. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 orang lelaki yang tidak soleh.

3. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali.

4. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh.

5. Barang siapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah s.w.t. dan orang yang takutkan Allah s.w.t. akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

6. Barang siapa yang membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah) lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedakah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail a.s.

7. Tidaklah seorang wanita yang haidh itu, kecuali haidhnya merupakan kifarat (tebusan) untuk dosa-dosanya yang telah lalu, dan apabila pada hari pertama haidhnya membaca "Alhamdulillahi' alaa Kulli Halin Wa Astaghfirullah Segala puji bagi Allah dalam segala keadaan dan aku mohon ampun kepada Allah dari segala dosa."; maka Allah menetapkan dia bebas dari neraka dan dengan mudah melalui shiratul mustaqim yang aman dari seksa, bahkan AllahTa'ala mengangkatnya ke atas darjat, seperti darjatnya 40 orang mati syahid, apabila dia selalu berzikir kepada Allah selama haidhnya.

8. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah s.a.w.) di dalam syurga.

9. Barang siapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan, lalu dia bersikap ehsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa taqwa serta bertanggung jawab, maka baginya adala syurga.

10. Daripada Aisyah r.ha. "Barang siapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka."

11. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.

12. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibu bapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

13. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanya beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya dan meredhainya (serta menjaga sembahyang dan puasanya).

15. Aisyah r.ha. berkata "Aku bertanya kepada Rasulullah s.a.w. siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita ?" Jawab baginda, "Suaminya" "Siapa pula berhak terhadap lelaki ?" Jawab Rasulullah s.a.w. "Ibunya".

16. Seorang wanita yang apabila mengerjakan solat lima waktu, berpuasa wajib sebulan (Ramadhan), memelihara kehormatannya serta taat kepada suaminya, maka pasti akan masuk syurga dari pintu mana saja yang dia kehendaki.

17. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah s.w.t. memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya(10, 000 tahun).

18. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah s.w.t.mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

19. Dua rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.

20. Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari.

21. Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.

22. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah s.w.t. mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah s.w.t.

23. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.

24. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia daripada dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

25. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.

26. Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya daripada badannya (susu badan) akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya.

27. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 1/2 tahun), maka malaikat-malaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.

28. Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.

29. Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.

30. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari karena menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.

31. Apabila seorang wanita mencucikan pakaian suaminya, maka Allah mencatatkan baginya seribu kebaikan, dan mengampuni dua ribu kesalahannya, bahkan segala sesuatu yang disinari sang suria akan meminta keampunan baginya, dan Allah mengangkatkannya seribu darjat untuknya.

32. Seorang wanita yang solehah lebih baik daripada seribu orang lelaki yang tidak soleh, dan seorang wanita yang melayani suaminya selama seminggu, maka ditutupkan baginya tujuh pintu neraka dan dibukakan baginyade lapan pintu syurga, yang dia dapat masuk dari pintu mana saja tanpa dihisab.

33. Mana-mana wanita yang menunggu suaminya hingga pulanglah ia, disapukan mukanya, dihamparkan duduknya atau menyediakan makan minumnya atau merenung ia pada suaminya atau memegang tangannya, memperelokkan hidangan padanya,memelihara anaknya atau memanfaatkan hartanya pada suaminya kerana mencari keredhaan Allah, maka disunatkan baginya akan tiap-tiap kalimah ucapannya,tiap- tiap langkahnya dan setiap renungannya pada suaminya sebagaimana memerdekakan seorang hamba. Pada hari Qiamat kelak, Allah kurniakan Nur hingga tercengang wanita mukmin semuanya atas kurniaan rahmat itu. Tiada seorang pun yang sampai ke mertabat itu melainkan Nabi-nabi.

34. Tidakkan putus ganjaran dari Allah kepada seorang isteri yang siang dan malamnya menggembirakan suaminya.

35. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suaminya melihat isterinya dengan kasih sayang akan di pandang Allah dengan penuh rahmat.

36. Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat.

37. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan medapat pahala jihad.

38. Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala tola perak.

39. Dari Hazrat Muaz : Mana-mana wanita yang berdiri atas dua kakinya membakar roti untuk suaminya hingga muka dan tangannya kepanasan oleh api,maka diharamkan muka dan tangannya dari bakaran api neraka.

40. Thabit Al Banani berkata: Seorang wanita dari Bani Israel yang buta sebelah matanya sangat baik khidmatnya kepada suaminya. Apabila ia menghidangkan makanan dihadapan suaminya, dipegangnya pelita sehingga suaminya selesai makan. Pada suatu malam pelitanya kehabisan sumbu, maka diambilnya rambutnya dijadikan sumbu pelita. Pada keesokkannya matanya yang buta telah celik. Allah kurniakan keramat (kemuliaan pada perempuan itu kerana memuliakan dan menghormati suaminya).

41. Pada suatu ketika di Madinah, Rasulullah s.a.w. keluar mengiringi jenazah. Baginda dapati beberapa orang wanita dalam majlis itu. Baginda lalu bertanya, "Adakah kamu menyembahyangkan mayat ?" Jawab mereka,"Tidak" Sabda Baginda, "Seeloknya kamu sekalian tidak perlu ziarah dan tidak ada pahala bagi kamu. Tetapi tinggallah di rumah dan berkhidmatlah kepada suami nescaya pahalanya sama dengan ibadat-ibadat orang lelaki.

42. Wanita yang memerah susu binatang dengan 'Bismillah' akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan.

43. Wanita yang menguli tepung gandum dengan 'Bismillah', Allah akan berkatkan rezekinya.

44. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di Baitullah.

45. "Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang mengeluarkan peluh ketika membuat roti, Allah akan mebinakan 7 parit diantara dirinya dengan api neraka, jarak diantara parit itu ialah sejauh langit dan bumi."

46. "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang, Allah akan mencatatkan untuknya perbuatan baik sebanyak utus benang yang dibuat dan memadamkan seratus perbuatan jahat."

47. "Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang menganyam akan benang dibuatnya, Allah telah menentukan satu tempat khas untuknya di atas takhta di hari akhirat."

48. "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang meminyakkan rambut anaknya, menyikatnya, mencuci pakaian mereka dan mencuci akan diri anaknya itu, Allah akan mencatatkan untuknya pekerjaan baik sebanyak helai rambut mereka dan memadamkan sebanyak itu pula pekerjaan jahat dan menjadikan dirinya kelihatan berseri di mata orang-orang yang memerhatikannya. "

50. Sabda Nabi s.a.w.: "Ya Fatimah barang mana wanita meminyakkan rambut dan janggut suaminya, memotong misai dan mengerat kukunya, Allah akan memberi minum akan dia dari sungai sungai serta diringankan Allah baginya sakaratul maut dan akan didapatinya kuburnya menjadi sebuah taman daripada taman- taman syurga dan dicatatkan Allah baginya kelepasan dari api neraka dan selamatlah ia melintas Titian Shirat."

“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

pinta ku pada mu..

Pintaku padamu

Kalau esok kasih kita kan hancur jua
Usah ditaburi bumi ini dengan air mata
Dunia bukan semata milik orang bercinta
Hidup jua bukan semata untuk berlagu kecewa…

Dibawah sinar mentari pagi demikian jernihnya
Hayunkan gagah langkahmu sepenuh khidmat
Usapi kesetiaan hati seluruh umat……

Kalau esok jua hidup dijenguk kematian
Usah ditangisi sepinya tanah kelahiran
Nyanyikan lagu perindu kewajah Tuhan
Tanda hatimu setia dalam usia pengembaraan…

Tau-taulah dibintang Satu
Dihari hidup kita mengejar bahagia dalam sengsara
Dihari mati kita megira pahala dalam dosa….

“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

suara yg di dengar mayat

SUARA YANG DIDENGAR MAYAT

Yang Akan Ikut Mayat Adalah Tiga hal yaitu;
1. Keluarga 2. Hartanya 3. Amalnya

Ada Dua Yang Kembali Dan Satu akan Tinggal Bersamanya yaitu;
1. Keluarga dan Hartanya Akan Kembali
2. Sementara Amalnya Akan Tinggal Bersamanya.

Maka ketika Roh Meninggalkan Jasad …Terdengarlah Suara Dari Langit Memekik, ‘Wahai Fulan Anak Si Fulan..
• - Apakah Kau Yang Telah Meninggalkan Dunia, Atau Dunia Yang Meninggalkanmu
• - Apakah Kau Yang Telah Mengumpul Harta Kekayaan, Atau Kekayaan Yang Telah Mengumpulmu
• - Apakah Kau Yang Telah Menumpuk Dunia, Atau Dunia Yang Telah Menumpukmu
• - Apakah Kau Yang Telah Mengubur Dunia, Atau Dunia Yang Telah Menguburmu.’

Ketika Mayat Tergeletak Akan Dimandikan ….Terdengar Dari Langit Suara Memekik, ‘Wahai Fulan Anak Si Fulan….
• - Mana Badanmu Yang Dahulunya Kuat, Mengapa Kin i Terkulai Lemah
• - Mana Lisanmu Yang Dahulunya Fasih, Mengapa Kin i Bungkam Tak Bersuara
• - Mana Telingamu Yang Dahulunya Mendengar, Mengapa Kin i Tuli Dari Seribu Bahasa
• - Mana Sahabat-Sahabatmu Yang Dahulunya Setia, Mengapa Kin i Raib Tak Bersuara’

Ketika Mayat Siap Dikafan …Suara Dari Langit Terdengar Memekik,’Wahai Fulan Anak Si Fulan
• - Berbahagialah Apabila Kau Bersahabat Dengan Ridha
• - Celakalah Apabila Kau Bersahabat Dengan Murka Allah
• - Kini Kau Tengah Berada Dalam Sebuah Perjalanan Nun Jauh Tanpa Bekal
• - Kau Telah Keluar Dari Rumahmu Dan Tidak Akan Kembali Selamanya
• - Kin i Kau Tengah Safar Pada Sebuah Tujuan Yang Penuh Pertanyaan.’

Ketika Mayat Siap Disholatkan ….Terdengar Dari Langit Suara Memekik, ‘Wahai Fulan Anak Si Fulan..
• - Setiap Pekerjaan Yang Kau Lakukan Kelak Kau Lihat Hasilnya Di Akhirat
• - Apabila Baik Maka Kau Akan Melihatnya Baik
• - Apabila Buruk, Kau Akan Melihatnya Buruk.’

Ketika MayatDiusung. … Terdengar Dari Langit Suara Memekik, ‘Wahai Fulan Anak Si Fulan..
• - Berbahagialah Apabila Amalmu Adalah Kebajikan
• - Berbahagialah Apabila Matimu Diawali Taubat
• - Berbahagialah Apabila Hidupmu Penuh Dengan Taat.’

Ketika MayatDibaringkan Di Lian g Lahat…. terdengar Suara Memekik Dari Langit,’Wahai Fulan Anak Si Fulan….
• Apa Yang Telah Kau Siapkan Dari Rumahmu Yang Luas Di Dunia Untuk Kehidupan Yang Penuh Gelap Gulita
Di Sini

Wahai Fulan Anak Si Fulan….
• - Dahulu Kau Tertawa, Kin i Dalam Perutku Kau Menangis
• - Dahulu Kau Bergembira, Kin i Dalam Perutku Kau Berduka
• - Dahulu Kau Bertutur Kata, Kin i Dalam Perutku Kau Bungkam Seribu Bahasa.’

Ketika Semua Manusia Meninggalkannya Sendirian… . Allah Berkata Kepadanya, ‘Wahai Hamba-Ku…. .
• Kini Kau Tinggal Seorang Diri
• Tiada Teman Dan Tiada Kerabat
• Di Sebuah Tempat Kecil, Sempit Dan Gelap..
• Mereka Pergi Meninggalkanmu. Seorang Diri
• Padahal, Karena Mereka Kau Pernah Langgar Perintahku
• Hari Ini,….
• Akan Kutunjukan Kepadamu
• Kasih Sayang-Ku
• Yang Akan Takjub Seisi Alam
• Aku Akan Menyayangimu
• Lebih Dari Kasih Sayang Seorang Ibu Pada Anaknya’.

Kepada Jiwa-Jiwa Yang Tenang Allah Berfirman , ‘Wahai Jiwa Yang Tenang
• Kembalilah Kepada Tuhanmu
• Dengan Hati Yang Puas Lagi Diridhai-Nya
• Maka Masuklah Ke Dalam Jamaah Hamba-Hamba- Ku
• Dan Masuklah Ke Dalam Jannah-Ku’

“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

sesuatu yg anda x perasaan@terfikir

 1. Sekurang-kurangnya ada 5 orang dalam dunia menyayangi anda dan sanggup mati kerana anda.

2. Sekurang-kurangnya ada 15 orang dalam dunia ini menyayangi anda dalam beberapa cara.

3. Sebab utama seseorang membenci anda adalah kerana dia ingin menjadi seperti anda.

4. Senyuman daripada anda boleh membawa kebahagiaan kepada seseorang, walaupun dia tidak menyukai anda.

5. Setiap malam ada seseorang mengingati anda sebelum dia tidur.

6. Anda amat bermakna dalam hidup seseorang.

7. Kalau bukan kerana anda,seseorang itu tidak akan hidup bahagia.

8. Anda seorang yang istimewa dan unik.

9. Seseorang yang anda tidak ketahui menyayangi anda.


10. Apabila anda membuat kesilapan yang sangat besar, ada hikmah sebaliknya.

11. Sekiranya anda merasakan anda dipinggirkan, fikirkan semula;mungkin anda yang meminggirkan mereka.

12. Apabila anda terfikir anda tidak mempunyai peluang untuk mendapatkan sesuatu yang anda ingini,mungkin anda tidak akan memperolehinya, tetapi sekiranya anda percaya pada diri sendiri lambat laun anda akan memperolehinya.

13. Kenangilah segala pujian yang anda terima. Lupakan segala maki hamun, caci umpat cela.

14. Jangan takut untuk meluahkan perasaan anda; anda akan merasa senang bila seseorang mengetahuinya.

15. Sekiranya anda mempunyai sahabat baik, ambillah masa untuk memberitahunya yang dia adalah yang terbaik.Hanya seminit diperlukan untuk mendapat sahabat baik,sejam untuk menghargainya,sehari untuk teman tetap paling setia.walaupn punya harta yang banyak,teman tetap paling berharga.

“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)

Thursday, March 04, 2010

ini lah aku..:)

Name yg diberi tentunya nur baiyah bt syaeran..hihihi..name yg tentunya pelik skit bunyi nyer kn.lebih2 lg bila ada kawan2 yg strt panggil aku dgn name bae @ kak bae..mcm name laki pon ade..tp biler dah lame, aku dah jd x kisah sgt dah pun..hihhi...tp tu lah aku..dr dulu sampai sekarang..

Aku cume insan biasa yg hidup pun biasa2 jer..aku punyer family background pun biasa2 jer..nak kate susah sgt tu x la jgk..stay lg buleh mkn walaupun cukup2 buat alas perut kami 1 kluarga..biasa lah hidup kt kg kan..tp tu lah, kami ni kira dah bersyukur sgt2 sbb buleh lg mkn jika nak di bandingkn dgn setengah org yg lg teruk hidupnyer..contohnyer kat bosnia sane..susahnyer nk dpt kn makanan kt sane..kiter ni kira dah bersyukur dah kn..huhuhuhu..
Aku masih lg punyer ma dgn ayah..hehehe..aku ada sorang kakak n sorang abg..adik2 bawah aku pulak ada lg 5 org..sume sekolah lg..ayoh aku kijer kg jer.tp dia mmg pakar dlm buat rumah ni.jd sape2 yg nak dia jd tukang rumah korang, buleh la..hihi..kami kasi discount lg tu..:P..ma aku pulak menoreh getah jer untuk tmbh pndapatn keluarga...campur lak dgn anak2 yg ramai ni kn..he9x..jd byk la sikit belanjanyer..
Luper lak..aku ni sebenarnya berketurunan jawa..sbb ayoh aku asal dr jawa tgh..hihihi..tp ayoh jrg sgt ajar kami sal adat2 org jawa ni..terkilan gak bnrnye sbb x dpt nk belajar semua tu..tp mgkin ada sbb kot knp ayoh x nk ajar kami..huhhu..xpelah..yg penting aku mmg ada darah jawa..hehehe..kdg2 ayoh prnah jgk sebut sal kg dia kat jawa sane dan aku tahu die sbnrnya rindu sgt nak balik kg halaman dia yg dah berpuluh2 tahu dia tinggal kan untuk merantau..jd harapan aku..aku harap suatu hari nnti aku dpt bawak ayoh n family aku pergi sana..ketempat asal ayoh aku..sobsobsob..(sedih ni bnrnyer..huhu)..insyaAllah..
Ma dgn ayoh pon prnh citer yg dulu kitaorg ni hidup merantau sokmo..terengganu pon prnah stay..kat kemaman..ayoh kijer kat situ.plg lame kami stay kat pahang..yg aku ingt Cuma jengka 7 jer..hehehe..(x tahu lah apa mslh aku ni..memori mase kecik byk yg dah hilang..huhuhu)..aku duk sane sampai drjah 1..pah tu tiba2 ayoh ckp kitaorg akn kelik stay kat kelantan..huhu..sedih jgk mase tu sbb baru jer masuk drjh 1 kn..yelah, baju sek.ren yg skirt tu baru pakai berapa kali jah..balik2 kelantan mane buleh dah pakai baju sek.skirt mcm tu..hehehe..siap kena pakai tudung lg..hihihi..
Aku sebenarnya dilahirkan kat hospital mchang..mase tu paling dekat pon hospital mchng jelah..hospital p.puteh x dok lg mase tu..mase tu ma dgn ayoh aku kelik kg sbb cuti sekolah kn..sekali terberanak la aku kat kelantan..hihihi..(bahaya bahasa ni:P)tp sekarang dah jd anak jati kelantan dah ni..hehehe..walaupun slang kelantan x berapa nk betul sgt..huhuu
Aku sekarang tgh sambung stdy aku (dgree) kat uitm dungun..baru jer smbung tahun lepas..baru tahu pertama la ni..lewat skit..huhuu..dalam ramai2 pun aku jgk yg paling tua dlm batch aku..sedihnyer..yela, kawan2 aku ramai yg dh hbs bljr.yg dah kijer pun ramai dah..yg dah kawen pon dah ramai dah..hihihi..ni yg penting bnrnya.:) tp nak wak mcmana kn..slgi kiter ada peluang ni. Kiter kenalah mnuntut ilmu kan..biar lah umur dah tua skit pon..hehehe..yg penting..KERJASAMA!!!hihihi..
Buleh dikatakan yg sekarang ni hidup aku dah cukup sempurna dah..aku dah ada semua yg aku nak..walaupun aku hidup dlm serba kekurangan, tp aku bersyukur sgt2 sbb aku msh lg di beri peluang utk meneruskan kehidupan di bumi Allah ini..namun x semua yg indah itu akan selalunyer indah kn..begitu jg kami sekeluarga..tp aku hrp kami sentiasa utuh bersama sehingga ke akhir hayat kami..insyaAllah..amin..

“" tak ada insan suci yang tak ada masa lampau...dan tak ada insan berdosa yang tak mempunyai masa depan.." (◕‿◕)